Pod maską Toyoty Yaris kryją się liczne elementy, które składają się na jej wydajność i niezawodność. W artykule przyjrzymy się szczegółowo poszczególnym komponentom oraz ich znaczeniu dla funkcjonowania pojazdu. Zrozumienie, co znajduje się pod maską, może pomóc w lepszym dbaniu o samochód i zapewnić jego długotrwałą eksploatację.
Silnik i jego specyfikacja
Podstawowym sercem Toyoty Yaris jest silnik, który zapewnia napęd i dynamikę jazdy. W modelu Yaris GRMN zastosowano 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1798 cm3. Silnik ten wyposażony jest w napędzany mechanicznie kompresor Magnusson Eaton oraz układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i z inteligentnym sterowaniem, działającym zarówno na zawory wlotowe, jak i wylotowe.
Silnik 2ZR-FE jest produkowany w brytyjskich zakładach Toyota Manufacturing UK i został specjalnie zaadoptowany do mniejszej platformy podwoziowej modelu Yaris. Osiąga on moc maksymalną 212 KM przy 6800 obr./min i moment obrotowy 250 Nm przy 5000 obr./min. Napęd przekazywany jest na przednie koła przez 6-stopniową ręczną skrzynię biegów, co pozwala na dynamiczne przyspieszenie od zera do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy.
Układ chłodzenia
Kluczowym elementem dla wydajnego działania silnika jest jego układ chłodzenia. Yaris GRMN posiada chłodnicę powietrza doładowującego oraz chłodnicę oleju, które są umieszczone przed chłodnicą cieczy. Powiększony kolektor dolotowy poprawia dopływ powietrza do silnika, co jest istotne dla uzyskania maksymalnych osiągów.
Regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego jest ważna, aby uniknąć przegrzania silnika. W przypadku wycieku, niezbędna jest szybka wizyta w warsztacie w celu naprawy i uzupełnienia płynu. Płyn chłodniczy najczęściej ma różową barwę, a jego poziom powinien mieścić się pomiędzy oznaczeniami FULL i LOW na zbiorniku.
- Chłodnica powietrza doładowującego
- Chłodnica oleju
- Powiększony kolektor dolotowy
- Płyn chłodniczy – regularna kontrola
Podwozie i własności jezdne
Podwozie Toyoty Yaris zostało zaprojektowane z myślą o zapewnieniu doskonałej przyczepności i precyzji prowadzenia. Konstrukcja zawieszenia opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu, co jest rozwinięciem sprawdzonej technologii stosowanej w seryjnych modelach Yarisa. Dzięki zastosowaniu mechanizmu różnicowego Torsena o ograniczonym poślizgu, możliwe jest płynne przenoszenie mocy na koła.
Yaris GRMN wyposażono w specjalne sportowe amortyzatory opracowane we współpracy z firmą Sachs oraz przedni stabilizator przechyłów o zwiększonej średnicy. Dzięki krótszym sprężynom zawieszenia, prześwit samochodu został obniżony o 24 mm, co poprawia jego właściwości aerodynamiczne i stabilność na drodze.
Hamulce i koła
Aby zapewnić odpowiednią siłę hamowania, w Yarisie GRMN zastosowano hamulce tarczowe z rowkowanymi tarczami o średnicy 275 mm z przodu oraz 278 mm z tyłu. Zaciski hamulców, lakierowane w typowym dla zespołu Toyota GAZOO Racing kolorze białym, są dobrze widoczne przez cienkie ramiona obręczy kół, podkreślając dynamiczną linię pojazdu. Koła z 17-calowymi obręczami BBS z lekkiego stopu pozwalają na obniżenie masy nieresorowanej i zastosowanie większych hamulców.
- Hamulec tarczowy o średnicy 275 mm (przód)
- Hamulec tarczowy o średnicy 278 mm (tył)
- 17-calowe obręcze BBS z lekkiego stopu
- Opony Bridgestone Potenza RE050 205/45R17
Stylistyka i wnętrze
Stylistyka Toyoty Yaris GRMN nawiązuje do jej rajdowego pierwowzoru, co widoczne jest w dynamicznej linii nadwozia i sportowych detalach. 3-drzwiowa wersja nadwozia otrzymała masywny tylny spojler w formie skrzydła, oryginalny kształt tylnego zderzaka oraz centralnie umieszczoną rurę wydechową o owalnym przekroju. Kolorystyka nadwozia nawiązuje do wzorów stosowanych przez Toyota Gazoo Racing.
Wnętrze samochodu również podkreśla jego sportowy charakter. Znajdziemy tu sportowe fotele, przycisk rozrusznika oraz skórzaną kierownicę o mniejszej średnicy, znaną z coupe Toyota GT86. Aluminiowe pedały i detale wykończeniowe dodają wnętrzu elegancji, a wielofunkcyjny wskaźnik z wyświetlaczem TFT uzupełnia jego nowoczesny wygląd.
Sportowy układ wydechowy
Konstrukcja układu wydechowego w Yarisie GRMN została całkowicie zmieniona, co było dużym wyzwaniem ze względu na ograniczoną ilość miejsca i konieczność starannego zaprojektowania odprowadzenia ciepła. Efektem jest redukcja ciśnienia zwrotnego oraz uzyskanie odpowiednich wskaźników czystości spalin i redukcji poziomu hałasu.
Dzięki starannemu dopracowaniu konstrukcji układu wydechowego, masa całkowita samochodu została obniżona, a dźwięk wydechu nabrał rasowego charakteru. To wszystko sprawia, że Yaris GRMN nie tylko wygląda dynamicznie, ale również brzmi jak prawdziwy sportowy samochód.
Pod maską Toyoty Yaris GRMN kryje się 4-cylindrowy silnik o pojemności 1798 cm3, który rozwija moc 212 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy.
Co warto zapamietać?:
- Silnik 4-cylindrowy 1798 cm3 o mocy 212 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 6,3 sekundy.
- Układ chłodzenia z chłodnicą powietrza doładowującego i oleju, regularna kontrola płynu chłodniczego.
- Podwozie z kolumnami MacPhersona i mechanizmem różnicowym Torsena, obniżony prześwit o 24 mm.
- Hamulce tarczowe: 275 mm z przodu, 278 mm z tyłu, 17-calowe obręcze BBS z lekkiego stopu.
- Sportowy charakter wnętrza z fotelem, skórzaną kierownicą i nowoczesnym wyświetlaczem TFT.